כל ישראל ערבים?

לאחרונה חברי היקר אך התגרן (כלומר, חובב תגרות) אסף גולן הכניס שוב את ראשו למאוורר, ופרסם טור דעה לפיו על המדינה לגייר את הפלשתינים כפתרון לסכסוך המדיני איתם. למותר לציין שאני מתנגד לרעיון העיוועים הזה, המשתף פעולה עם הנחות יסוד פסאודו-מדעיות ואנטי-ציוניות כמו אלה של התועמלן הלאומני-פלשתיני שלמה זנד, אולם מעניין לראות שהטור של גולן – שעורר לגלוג רבתי – מבוסס על עובדות מעניינות, לפיהן אכן ישנן חמולות פלשתיניות מעטות המחזיקות במנהגים שנראים כיהודיים.

אסף הוא לא היחיד שמאמין בפתרון יצירתי מסוג זה: בהיותי כתב ה'גושפנקא' לפני אי-אלו שנים שלח אותי העורך המוכשר שלי, אדם צחי, לראיין את הרבש"צ של תקוע שסיפר סיפורים מעניינים ואותנטיים על ערביי האזור שלו, נתונים שנתמכו בעדויות נוספות, אך זכו להתנגדות נחרצת של החוקרים. זו הכתבה שיצאה תחת ידי, למי שמעוניין להתעמק בנושא המורכב והמסקרן הזה.

~~~

שאלת הקיום הביטחוני מלווה את מדינת ישראל מיום היווסדה. אין ממשלה שלא נתנה דעתה לסוגיה, ואין ראש ממשלה שלא ניסה לייצר איזשהו פיתרון, לטווח ארוך או לטווח קצר. בימים אלה, בהם הממשל האמריקאי מנסה לקדם אפשרות של שתי מדינות לשני עמים ממערב לירדן, מתעורר יותר ויותר הצורך העז למצוא תשובה, ולו יצירתית ככל שתהיה, לשאלה איך מקיימים שני לאומים נפרדים על שטח אדמה אחד.

שני לאומים נפרדים? אז זהו, שלאו דווקא. כנראה שלחץ גדול יוצר גם פתרונות יצירתיים, ובעוד שהמחשבה האינסטינקטיבית של כל אדם היא להפריד בין שני ניצים, יש מי שיעדיף לדבר על חיבור.

מירו כהן הגיע לארץ בגיל 5. זו היתה שנת 1950, והוא והוריו נשלחו למעברה ביבנאל. "הייתי בגן של סוניה לבקוב, אמא של חיימק'ה לבקוב. הוא היה הסגן של אורד וינגייט וגם הקים את מחלקת המסתערבים של הפלמ"ח בסוריה ובלבנון. מגיל צעיר מאוד, מיד כשהגעתי לארץ עד שנה לפני הבר מצווה- הייתי מסתובב איתו. פטרולים בואדי חיג'אז , כפר כמא, טורעאן. ממנו למדתי את הצורך להתחבר לארץ דרך האדמה, לפיזיות שלה, וגם ליושבים עליה".

חיימק'ה לבקוב. פטרולים בואדי חיג'אז

המשך המסלול של מירו היה דרך קיבוץ עלומים, שם היה בקשר עם הבדואים של הנגב, ועבודה במכון וולקני לצד מגורים באשל הנשיא, בית ספר חקלאי בו היה אחראי על בעלי החיים ומורה לחקלאות.

"בסוף שנות ה-70 באו אלי משה הגר ורון שכנר בהצעה. הם רצו להקים יישוב חקלאי בהרי חברון. סירבו לתת להם אישור, משום שלשניהם לא היה רקע חקלאי, והם היו צריכים מישהו כמוני כדי שימלא את המשבצת". מירו- כבר אז עם ארבעה ילדים ועם תנאים מצוינים באשל הנשיא- היסס. האידיאולוגיה הכריעה אותו. הוא עבר עם משפחתו להר חברון, ולאחר שהישוב יתיר התבסס מעט, עבר לתקוע, ומאז, במשך 27 שנים, הוא הרבש"צ של הישוב.

מירו נאמן לתפיסתו על הארץ והיושבים בה. הוא דובר ערבית שוטפת, ולא מהסס להיכנס לכפרים ערביים, גם כאלו שנחשבים עוינים במיוחד. "אולי בגלל שאני דומה להם", הוא מחייך, "הם לא חושדים בי". אבל אולי גם משהו מעבר. מירו משדר פשטות, וניחן בכנות כובשת. תוך כדי השיחה איתו, אי אפשר שלא לחייך. הוא יוצא ובא בכפרי הר חברון, ומספר לי שנכנס לשניים מהם, סעיר ובני נעים, כדי להוציא משם את עדר כבשיו שנגנב. "כשנכנסתי לסעיר עשיתי טעות ועירבתי את המשטרה, ועד שהם הגיעו כבר הספיקו להבריח משם את כל העדר".

כבר קרוב לשלושים שנה שמירו מסתובב באזור הזה, אולם בשנים האחרונות צף ועלה דבר מעניין.

"לפני שלוש-ארבע שנים פגשתי זקן ערבי אחד. הסתכלתי עליו ולא האמנתי: הוא היה דומה שתי טיפות מים לרב ניר בן ארצי. שמו היה אמסלם. התגברתי על אי הנעימות ושאלתי אותו אם במקרה יש לו איזה קשר ליהדות. הערבי לא היה מופתע וגם לא ניסה להסתיר. הוא סיפר שבמאה ה-16 אבות אבותיו עלו ממרוקו וגרו בכפר קטן ליד רמלה. ביום מן הימים פשטו עליהם שודדים, שרפו את הכפר והרגו את כולם, חוץ משמונה ילדים. הילדים האלה, אחד מהם סב-סביו, הלכו ברגל לחברון, הגיעו לקהילה היהודית שם, ולא קיבלו אותם כי הם נראו ערבים וגם היו בורים בכתבי הקודש. הם הלכו לגור בצומת טיף, והיום הם מונים 700 משפחות אמסלם- ובמקור הם יהודים ממרוקו".

הפגישה האקראית הזו עוררה את סקרנותו של מירו, והוא החל לפקוח עיניים. "מצאתי עוד המון סממנים יהודיים אצל הערבים באיזור יטא, סמוע וחלחול. בחלק מהכפרים השחיטה היא כמעט אותה שחיטה והם לא אוכלים דם. מקפידים על שמירת נידה במשך שבוע, ולא רק בזמן הנידה עצמה, כמקובל באיסלם. לחלק מהמשפחות יש תפילין, והם מניחים אותן אם יש צרה או מישהו שחולה במשפחה. לחלקם יש מזוזות אותן הם שמים בארון החשמל מאחורי הלוח, כדי שלא יתגלו. יש נשים זקנות שמפרישות חלה ומדליקות נרות בבתי קברות. חלקם עושים ברית מילה אחרי שבוע, ולא בגיל 13 כנהוג אצל הערבים".

כהן המופתע חיפש שותפים לתגלית, ומצא את צבי מסיני. מסיני, מראשוני ההיי-טק בארץ שכבר פרש לגימלאות, גילה גם הוא את הסממנים היהודיים, ובנה עליהם תיאוריה ולפיה למעלה מ- 80% מהערבים החיים בין הים לירדן הם בעצם צאצאי יהודים אנוסים מתקופת בית שני, שנשארו בארץ ישראל עם החורבן ונאלצו לוותר על דתם עם התחלפויות השלטון.

מפתיע? לא את כולם. כרעיון, הנושא עלה עוד לפני הקמת המדינה. ישראל בלקינד, מראשי הביל"ויים,  טען במאמרים שפירסם בתחילת המאה הקודמת כי הפלאחים הערבים הם "עצם מעצמנו ובשר מבשרנו". הוא הציע לא להתערב באמונתם הדתית, אלא רק לגלות להם את שורשיהם היהודיים, וללמד אותם את השפה העברית. גם בן גוריון גילה נטייה מסוימת לראות בערבים המקומיים חלק ממדינת ישראל, כשיזם את הרעיון המפורסם לייהד את הבדואים בנגב, רעיון שנגנז עם הזמן.

מסיני לא מסתפק בהצהרות ומאמרים, ופועל בשטח כדי לקיים את רעיונותיו. לאחרונה יצאה המהדורה השמינית של החוברת "ההתחברות", בה מסביר מסיני את עיקרי שיטתו ורעיונותיו. החוברת הודפסה גם בערבית, ומחולקת בכפרים שונים באזור. מירו מתלווה אליו לחלק מהסיורים, מתוך ההיכרות המעמיקה שלו עם השטח ועם האנשים.

"עד לפני קרוב למאה שנה", עיניו של מירו מחייכות אף הן, "זה היה ברור מאוד, ומי ששמר על המסורת עדיין חי. הבעיה היא שלבדואים אין הרבה חומר ותיעוד, כי הם לא מלומדים. מי ששומר על איזושהי מסורת, זה בעיקר כפרים בהר חברון, כמו יטא וסמוע. בסעיר למשל, שהוא כפר מאוד עוין, יש שש חמולות, מתוכן ארבע יהודיות. אחת בשם כוזיבא- מצאצאי בר כוכבא. המשפחה שהתאסלמה הכי מאוחר זו משפחת עמרין."

איך יכול להיות שהכפרים הכי יהודיים הם גם הכי עוינים? אלו כפרים שיצאו מהם מחבלים מתאבדים!

"הערבים סביבם יודעים שהם יהודים במקור. לא מתחתנים איתם, הם הכי עניים, אין להם אדמות. הסיבה היחידה שלא רוצחים אותם זה משום שהם מוסלמים. ברגע שהם יראו סימן הכי קטן שהם לא חזקים בדת, יחסלו אותם. לכן הם פונים לטרור. רוב המתאבדים הם בנים לנשים יהודיות או ממוצא יהודי. משום שהם חייבים להוכיח את הנאמנות שלהם."

אז למה שלא יטענו שהם היהודים האמיתיים? הרי לדבריך, הם נשארו פה מתקופת בית שני.

"לא מדובר בשלושה מיליון פלסטינים. אין עם פלסטינאי. במשך מאה השנים האחרונות, מאז הכיבוש הבריטי, זרמו לפה מיליוני ערבים מהמדינות השכנות ונשארו פה, כולל 250,000 שבנו את תעלת סואץ. אלו גם הראשונים שברחו במלחמות. אם זה היה תלוי בהם, הם היו עוזבים מזמן. לעומתם, בעלי השורשים היהודיים לעולם לא יעזבו, והם מונים כמה עשרות אלפים שגרים זה בעיקר בגב ההר. זו כמות שאפשר להכיל אותה."

ילדים ערבים בירושלים. לא צריכים להתגייר?

אתה רואה אפשרות בה המיעוט הזה חוזר לחיק היהדות?

"אמר לי אותו זקן, אמסלם, שדומה לרב ניר: 'בששת הימים היינו בטוחים שהגיעה הגאולה. חשבנו שיבואו ויצרפו אותנו לעם היהודים'. אבל הם התאכזבו- כי משה דיין התחיל להחזיר את הר הבית, נתנו שליטה במערת המכפלה וכו'. במשך הזמן הם ראו איך מתנהגים לצד"ל, לסייענים שמפקירים אותם, והם התייאשו מהדבר הזה.הפעם הבאה שהתקווה התעוררה היתה במבצע 'חומת מגן', כשראו אותנו עומדים על הרגליים. ושוב התברר שיש פה עניין של גאות ושפל. אם הממשלה תחליט להחזיר אותם לעם היהודי, זה יקרה".

אולם מומחים אחרים איתם שוחחנו, מעט יותר סקפטים באשר לממצאים.

"מה שאנחנו יודעים", אומר ז'אבו ארליך, איש עפרה וחוקר ארץ ישראל מזה שנים, "הוא שמוחמד ניסה לאסלם גם את היהודים והדבר לא עלה בידו. מאז הוא החזיק ביחס אמביוולנטי כלפי היהודים-  מצד אחד רואה אותם כ'קדומים' ו'עם התורה', ומצד שני הרג בהם ככופרים. המקורות ההיסטוריים מדברים על הריגת יהודים בחצי האי ערב, איזור מכה ומדינה, ומשם דרומה בחיבר ותימן. לאחר הפרעות, חלק נשאר שם, חלק התאסלם, וחלק אחר ברח ליריחו ואל-שאם – ארץ ישראל משני עברי הירדן."

"למקורות האמינים האלה יש אישוש לא מדעי, לא אמין ולא מבוסס, בסיפורים עממיים. חלק מהסיפורים מדברים על יוצאי יטא, סמוע ודורא. כולם מחמולה אחת שנקראת מח'אמרה. הסיפור השני הוא על איזור צפון השומרון, מצפון לסבסטיה, בכפר שנקרא מית'לון ולידו חורבה שנקראת חירבת חיבר. האגדות העממיות אומרות שהתגלגלו לשם מדרום ערב, ויש גם סיפור על גיבורה יהודית מצאצאיהם. הסיפור השלישי הוא על איזור יריחו ממערב לירדן, וממזרח לפטרה יש שני כפרים. ישנו גם השבט שיושב בפטרה עצמה, שטוענים שהם יהודים קדומים."

ואתה מעריך שיש סיכוי שאם הם אכן יהודים, הם ישובו ליהדות?

"זו שאלה שאתה צריך לשאול את הפוליטיקאים, לא אותי. להערכתי – לא תהיה נכונות של אף אחד, אולי רק מן השפה ולחוץ. הם יותר מוסלמים מהמוסלמים".

גם הד"ר רבקה שפק-ליסק, מרצה להיסטוריה, מכחישה את הטענות על היות רוב הפלסטינאים יהודים אנוסים. "אני מכירה את הטענה הזו דווקא מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, דרך פרסומיו של שלמה זנד המבקש להכחיש את האתוס הציוני על שיבת עם ישראל לארצו, ולמרות שאני אשה חילונית לגמרי, אני מתנגדת לטיעון הזה מכל וכל", היא אומרת בראיון לגושפנקא.

פרופסור שלמה זנד הוא מרצה באוניברסיטת תל אביב. לדבריו, היהודים כלל לא גלו מארץ ישראל, והערבים ששכנו בארץ במהלך הדורות הם במידה רבה צאצאיהם. אלא שאצל זנד, הטענה על מקורות הפלסטינאים, כרוכה גם בטענה על מקורות היהודים. לדבריו, יהודי אשכנז הם במקורם גרים שמוצאם מממלכת כוזר, מקורם של יהודי תימן בממלכת חימיר ואף יהודי צפון אפריקה וספרד הם ברובם גרים.

מפת ארץ ישראל מאמצע המאה ה-16. "רוב יושבי הארץ נטבחו או ברחו"

"הטענה על הפלסטינאים היא טענה מופרכת", אומרת ד"ר שפק-ליסק, "בתקופה הרומית-ביזנטית שני מיליון מהיושבים בארץ נרצחו או ברחו, ועד התקופה הערבית נשארו מעט מאוד אנשים, כך שאין שום סיכוי שהערבים שפה הם מצאצאיהם. עדויות של תיירים במאות ה-17 וה-18 מספרות שארץ ישראל ריקה. פשוט אי אפשר היה לחיות פה."

אולי הם התאסלמו ולא ברחו?

"המחקר מדבר על זה שאין כמעט ניסיונות לאסלם יהודים. היתה תקופה קצרה, של כשלוש שנים בה שלט פה אל-חאכם, אבל לא ייתכן שכל הקהילה התאסלמה רק בימיו, ותוך שלוש שנים. זה לא רציני. לעומת זאת במקומות אחרים אנחנו מכירים מקרים הפוכים בהם יהודים נאנסו להמיר את דתם, וחזרו למקור. אני לא אשה דתייה, אבל כשאתה רואה באיזו מסירות נפש יהודים התנגדו לנצרות, לפעמים במחיר חייהם- אתה מבין שאופציית ההתאסלמות לא תיתכן."

אז מה מקורם של הפלסטינאים החיים פה?

"רובם הגיעו בו זמנית עם תחילת העליות: בין 1870 ל-1948. חלקם הגיעו בתקופת המנדט ממצרים, מירדן, מסוריה ומחצי האי ערב. הם באו הנה לעבוד, משום שבשלהי המאה ה-19 התורכים עשו רה-אורגניזציה ששיפרה את המצב הכלכלי ונוצרו פה מקומות עבודה".

ומה עם הערבים של איזור חברון? הם טוענים בעצמם שהם ממקורות יהודים. אלו מסורות שעברו במשפחות.

"לגבי מיעוט ומשפחות ספציפיות – אני לא יודעת ולא בדקתי. שוחחתי עם צבי מסיני, וביקשתי ממנו הוכחות היסטוריות, אולם אני מבינה שאין כאלה, משום שהוא עדיין לא חזר אלי עם משהו מוכח".

"ליד מעלה עמוס יש בית קברות עתיק בשם חירבת מינייה", מספר לי מירו. "עברתי שם לפני חצי שנה וראיתי כוכים מפוחמים. בתוך הקבר יש ריבוע עם מקום לנר. התחלתי לשאול ואמרו לי שהזקנות שלהם מדליקות שם נרות. זה מנהג יהודי עתיק שלא מופיע אצל מוסלמים."

מירו הוא אופטימיסט מושבע. "המטרה העיקרית שלנו כיום היא לשלול את עניין שני העמים. התושבים הערבים האמיתיים שישבו פה כל הזמן – הם ממוצא יהודי. מי שלא ממוצא זה – ברגע שיהיה לו קצת רע, או כשמדינת ישראל תחליט לספח את השטחים – יקום ויעזוב."

על השולחן אליו אנחנו יושבים עוד פרושה מפה לבנה של שבת. מירו מוזג תה לו, לי וליוסוף, הפועל הערבי שמחכה ממנו להסעה. האם יבוא יום שבו יישבו מירו ויוסוף לאותו שולחן שבת? לפחות בעיני הרבש"צ החולם הזה, התשובה נראית ברורה.

(פורסם ב'גושפנקא' 06.09)

מודעות פרסומת

3 תגובות על ״כל ישראל ערבים?״

  1. מחקרים גנטיים על ערבים "פלסטיניים":

    במהלך השנים השתתפו פלסטינים רבים בבדיקות גנטיות שונות שנערכו למחקרים שונים, במחקר בראשות פרופסור אריאלה אופנהיים מהאוניברסיטה העברית משנת 2001 נמצא כי ישנה קרבה גנטית מסוימת בין היהודים והערבים הפלסטינים אך קרבה זו הינה פרה-היסטורית ומתחקה לאב קדמון שחי באזור המזרח התיכון בתקופה הנאוליתית.‏[23] עוד נמצא במחקרה של אופנהיים כי כאשר משווים בין יהודים לפלסטינים ובדואים מהנגב, עולה כי הפלסטינים והבדואים קרובים יותר לשבטים שחיים כיום בתימן מאשר ליהודים שנמצאו קרובים יותר לעמים מצפון הסהר הפורה (כגון: כורדים, ארמנים וטורקים), שייתכן שמקור הקרבה בין היהודים והאוכלוסיות הנ"ל הוא באוכלוסיות הילידות הקדומות במזרח התיכון.‏[23]‏[24]

    במחקר שנערך בשנת 2011 ועסק בגנטיקה של ערביי ישראל והפלסטינים החיים במדינת ישראל וברשות הפלסטינית בהתאמה, העלה כי קיים שוני גנטי בין ערבים מוסלמים לבין ערבים נוצרים. בקרב חלק ניכר מהפלסטינים הנוצרים (31.82%) נמצא הפלוגרופ E1b1b שקיים במרחב שבין קרן אפריקה, הלבנט וצפון אפריקה; ההפלוגרופ השני בשכיחותו בקרב הפלסטינים הנוצרים הוא G2a (שנאמד ב-11.36%) שמקורו המשוער הוא בקווקז; וההפלוגרופ הפחות נפוץ בקרב הערבים הנוצרים התגלה כ-J1 (שנאמד ב-9.09%) שמקורו במערב אסיה ונפוץ גם בקרב יהודים ושומרונים. בקרב רוב הפלסטינים המוסלמים ההפלוגרופ הנפוץ ביותר הוא J1 (ששיעורו נאמד ב-37.82%), אחריו E1b1b (שנאמד ב-19.33%) וההפלוגרופ הפחות נפוץ בקרבם הוא הפלוגרופ T (ששיעורו נאמד ב-5.88%) שמקורו המשוער גם כן בקדמת אסיה אך הוא נדיר בקרב יהודים (קיים רק ביהודים מצפון-מזרח פורטוגל) ונפוץ בעיקר בדרום אסיה (בחלקים מתת-היבשת ההודית), במזרח התיכון (בעיקר באזור ארמניה ופרס) חלקים מאירופה (יוון וסיציליה ואיביזה) ובאזורים שונים באפריקה (מצרים העליונה, סומליה ובצפון-קמרון). במחקר הנ"ל לקחו חלק 44 פלסטינים נוצרים ו-119 פלסטינים מוסלמים.‏[25]

    במחקר שערך בשנת 2010 על מוצא היהודים, מצא הגנטיקאי הישראלי דורון בהר מבית החולים רמב"ם כי הפלסטינים והבדואים בישראל חולקים אב-משותף עם תושבי ערב הסעודית מה שמלמד על מוצא משותף של שתי הקבוצות וייתכן שגם מצביע על נדידת אבותיהם של הערבים בישראל (בדואים ויושבי קבע) מחצי האי ערב אל המזרח התיכון בהיסטוריה הקרובה ("זליגת גנים" כלשונו).‏[26] מחקר נוסף שפורסם ב-28 בפברואר 2013 הצביע שאחוז הגנים שנפוצים בקרב ~50% מתושבי אתיופיה, סעודיה, תימן ובדואים (שכמותם הולכת ופוחתת עם ההתקרבות הגאוגרפית מחצי האי ערב ומקרן אפריקה ללבנט) שתועד בקרב אוכלוסיות מוסלמיות כדוגמת הפלסטינים, הירדנים, הסורים והלבנונים-המוסלמים הוא הגבוה ביותר בשיעורו בלבנט, מה שמחזק את הטענה כי מוצאם הוא מחוץ ללבנט.‏[27]

    מחקר שנעשה על מוצאם הנקבי (mtDNA) של פלסטינים גילה שהם כמו גם: הירדנים, הסורים, העיראקים, הכורדים והטורקים חולקים דנ"א מיטוכונדריאלי שמקורו באפריקה שמדרום לסהרה. 117 פלסטינים לקחו חלק במחקר הזה, כאשר אצל 15 מהנבדקים נמצאו גנים מיטוכונדריאליים שמקורם באפריקה התת-סהרית. ההסברים שהוצעו להימצאות הגנים האלה בקבוצות השונות היו: נדידת נשים מאפריקה לקהילות שהתקיימו במזרח התיכון לפני אלפי שנים או ההסבר היותר הגיוני לפיו הגעת הנשים מאפריקה נעשה כחלק מסחר העבדים שניהלו הערבים לאחר הכיבוש המוסלמי של המזרח התיכון ואפריקה, הנשים הגיעו כשפחות ליישובי הערבים וצאצאיהן נטמעו באוכלוסייה.‏[28] באפריל 2011 דווח במחקר שנערך על ידי פרופ' דייוויד רייך והדוקטורנטית פרייה מורג'אני מאוניברסיטת הרווארד בשיטה שונה ממחקרים גנטיים אחרים: במקום מחקר על כרומוזום Y או mtDNA נעשתה בדיקה של השתנות נוקליאוטיד בודד בגנום כולו‏[29] כי בקרב אוכלוסיות לא-יהודיות בלבנט ובמזרח הים התיכון (סוריה, לבנון, ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית) ממוצע הגנים שמקורם באפריקה שמדרום לסהרה עומד על בין 4% ל-15%, שזמן כניסתם לגנום של האוכלוסיות שנדגמו תוארך לזמן שלפני 32 דורות כלומר בזמני קרבה למצרים ולימי הביניים – החוקרים מסיקים שהקשר בין אפריקה לאזורנו התקיים באופן בלתח פוסק באלפי השנים האחרונות באמצעות סחר בעבדים שהגיעו לערי החוף.

    מחקרים אחרים מצאו כי הפלסטינים קשורים גנטית (כמו קבוצות מוסלמיות אחרות: ירדנים, בדואים וסורים) לקבוצות ערביות אחרות כמו תושבי ערב הסעודית, תימן ומרוקו.‏[30]‏[31] ההסבר להימצאותם של גנים הנפוצים אצל יהודים ושומרונים בקרב פלסטינים ניתנת להסבר כיוון שידוע שלאחר הכיבוש המוסלמי של ארץ ישראל, חיו בה יהודים ושומרונים רבים שנאלצו עם השנים (מסיבות כאלה ואחרות) להתאסלם בכדיי לשרוד בחברה הערבית שקמה לה בארץ במאות שלאחר הכיבוש, ונטמעו בה.

    בביליוגרפיה:

    ^ 23.0 23.1 Almut Nebel, Dvora Filon, Bernd Brinkmann, Partha P. Majumder, Marina Faerman, and Ariella Oppenheim. "The Y Chromosome Pool of Jews as Part of the Genetic Landscape of the Middle East." The American Journal of Human Genetics 69:5 (November 2001): 1095–1112. Abstract:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1274378/

    ^ "מלחמות הגֶּנים" מאת דיאנה מיור אפלבאום ופול אפלבאום.
    http://tchelet.org.il/download/magazine/tch28_Appelbaum.pdf

    ^ Ana Teresa Fernandes; Rita Gonçalves; Sara Gomes; Dvora Filon; Almut Nebel; Marina Faerman; António Brehm (November 2011). "Y-chromosomal STRs in two populations from Israel and the Palestinian Authority Area: Christian and Muslim Arabs". National Center for Biotechnology Information.

    ^ The genome-wide structure of the Jewish people
    http://www.researchgate.net/publication/44657170_The_genome-wide_structure_of_the_Jewish_people/file/79e41508a88be7e829.pdf

    ^ ADMIXTURE identifies at K = 10 an ancestral component (light green) with a geographically restricted distribution representing ~50% of the individual component in Ethiopians, Yemenis, Saudis, and Bedouins, decreasing towards the Levant, with higher frequency (~25%) in Syrians, Jordanians, and Palestinians, compared with other Levantines (4%–20%).|[http://www.plosgenetics.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pgen.1003316 Genome-Wide Diversity in the Levant Reveals Recent Structuring by Culture
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC379148/

    ^ Martin Richards, Chiara Rengo, Fulvio Cruciani, Fiona Gratrix, James F. Wilson, Rosaria Scozzari, Vincent Macaulay, and Antonio Torroni, "Extensive Female-Mediated Gene Flow from Sub-Saharan Africa into Near Eastern Arab Populations", in American Journal of Human Genetics, April 2003; 72(4): 1058–1064.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1180338/

    ^ Finding the genetic trail
    http://news.harvard.edu/gazette/story/2011/06/finding-the-genetic-trail/

    ^ Genetic Evidence for the Expansion of Arabian Tribes into the Southern Levant and North Africa
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC379148/

    ^ Genome-Wide Diversity in the Levant Reveals Recent Structuring by Culture
    http://www.plosgenetics.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pgen.1003316

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s